Handboek farmaceutisch praktijkonderzoek

Focusgroepen

Een focusgroep, of groepsinterview, lijkt in veel opzichten op een (diepte)interview, alleen zijn er meerdere mensen aanwezig.

Een focusgroep is een speciale, homogene groep wat betreft doel, samenstelling, grootte en werkwijze; de leden van de focusgroep hebben bijvoorbeeld allemaal een bepaalde ziekte of gebruiken een bepaald geneesmiddel. Meestal bestaat de groep uit 7-10 deelnemers die een zorgvuldig geplande discussie voeren over bepaalde geagendeerde onderwerpen onder leiding van een discussieleider.

Zo’n focusgroep is een goede manier om verschillende percepties over bijvoorbeeld geneesmiddelen te bestuderen. Mensen zullen hier eerder geneigd zijn om te praten over sociaal niet aanvaarde zaken of zaken waar zij zich voor schamen, omdat ze onder gelijkgezinden zijn. Omdat de deelnemers elkaar ook beïnvloeden, kunnen in een focusgroepdiscussie nieuwe onderwerpen of aandachtspunten aan het licht komen waar de onderzoeker van tevoren niet aan had gedacht.

Lees meer over het uitvoeren van een focusgroep.