Handboek farmaceutisch praktijkonderzoek

Pretesten van vragenlijsten

Leg de nieuw ontwikkelde vragenlijst eerst voor aan een of meer mensen uit de doelgroep, om uit te proberen of deze werkt zoals jij dat in gedachten hebt.

  • Voorbereiding
    Voordat je met de pretest begint maak je een pretest-plan (zie hieronder). Stel ook een protocol op voor een gericht vraaggesprek met de proefpersonen ter evaluatie van de pretest. Gebruik bijvoorbeeld een checklist per vraag uit je vragenlijst. Je vragen gaan over specifieke dingen die je zou willen weten over de vragenlijst.
  • De pretest
    Laat de proefpersonen de vragenlijst invullen en van commentaar voorzien via de plus-min methode of de hardop leesmethode (zie pretest-plan). Bespreek daarna aan de hand van het protocol de vragenlijst met de proefpersonen.
  • Tot slot
    Naar aanleiding van de opmerkingen van de proefpersonen pas je de vragenlijst aan.

Beschrijf in het pretest-plan de volgende onderdelen:

Doel van de pretest: wat wil je weten?

  • De tijdsduur voor het invullen van de vragenlijst
  • Gevoeligheid van de respondent voor bepaalde onderwerpen/vragen
  • Begrijpelijkheid en leesbaarheid van de vragen
  • Volledigheid van de vragenlijst (zijn alle relevante onderwerpen/vragen aan bod gekomen)
  • Compleetheid van de antwoordcategorieën (geldt alleen voor gesloten vragen: kan de respondent zijn antwoord kwijt)

Bij wie ga je pretesten?

  • Bij personen die tot de doelgroep horen (lezers tijdschrift, patiënten e.d.) en ver van je eigen belevingswereld afstaan. Bij een collega ontdek je waarschijnlijk minder dan bij iemand die veel ouder is, lager is opgeleid, heel anders woont, etc.

Bij hoeveel personen ga je pretesten?

  • Bij een homogene doelgroep in principe vijf personen, bij een heterogene doelgroep meer.

Welke methode kies je?

  • Plus-min methode:
    Met deze methode vraag je aan de proefpersoon of deze de vragenlijst wil lezen en daarbij plusjes wil zetten bij de delen die duidelijk en overzichtelijk zijn, en minnetjes bij de delen die onduidelijk of onoverzichtelijk zijn. Naderhand bespreek je samen de plussen en minnen.
  • Hardop lees­methode:
    Laat de proefpersoon de vragen hardop lezen en hardop van commentaar voorzien. Wanneer de proefpersoon hapert is dat vaak een teken dat de tekst niet duidelijk is.
<<Terug naar vragenlijsten