Samenstellen vragenlijsten
Waar moet je op letten als je zelf een vragenlijst gaat ontwikkelen/samenstellen? Twee belangrijke begrippen bij enquêtes en interviews zijn betrouwbaarheid en validiteit.
De betrouwbaarheid heeft betrekking op de herhaalbaarheid of reproduceerbaarheid van de gegevens. Bij het meten kunnen toevallige en systematische fouten optreden. Deze laatsten leiden niet tot onbetrouwbaarheid, maar tot bias (zie validiteit). Om onbetrouwbaarheid te voorkomen, moet een vraag slechts op één manier te interpreteren zijn. Bijvoorbeeld de vraag: ‘Sinds wanneer heeft u de ziekte?’ kan iemand interpreteren als sinds wanneer hijzelf denkt dat hij de ziekte heeft of wanneer de arts de diagnose heeft gesteld. Maak expliciet wat je wil weten in de vraag. Een meting is valide als het ook werkelijk datgene meet wat je wilt meten. Een manier om de validiteit te vergroten is het operationaliseren van variabelen met behulp van meerdere verschillende vragen tegelijk. Alle vragen tezamen moeten de betreffende variabele zo goed mogelijk dekken. Betrouwbaarheid is een voorwaarde voor validiteit. Systematische fouten tasten ook de validiteit aan. Je kunt steeds hetzelfde meten (betrouwbaarheid is hoog), maar als datgene dat je meet het verkeerde is (een systematische fout in het meten) is de validiteit laag. Het geven van sociaal wenselijke antwoorden is een voorbeeld van een systematische fout (bias) die de validiteit aantast. In een vragenlijst kun je gebruik maken van open en gesloten vragen. Het gebruik van gesloten vragen bevordert dus de betrouwbaarheid en de vergelijkbaarheid. Weeg dus per vraag af, of een open dan wel een gesloten vraag de beste informatie oplevert. Het is belangrijk om een zelf samengestelde vragenlijst goed te pretesten.
Voordelen van gesloten vragen
Nadelen van gesloten vragen
<<Terug naar vragenlijsten